lørdag den 17. september 2016

Opsummering for 17/9 2016 + Forberedelse til 24/9

Opsummering

Gruppen kæmpede mod et stigende antal vanskabte cancermonstre, der dukkede op af lyset fra runecirklen, imens Tak'cha fortsatte med at påberåbe sin gud. Efter en intens kamp forsvandt monstrene, og Podaboo slog Tak'cha bevidstløs og bandt ham fast til hovedmasten på Mark II, hvor han udspurgte thri-kreenen om hans gudinde. Tak'cha forstod ikke fjendtligheden, og lod til at svare ærligt, at hans gudinde ønskede, at han tog til en for længst efterladt "have" for at hjælpe med at passe den.

Efter nogen diskussion forsvandt Tak'cha, som om han blev forvandlet til et spøgelse.

Gruppen mødte dernæst Bjørn og Melissa - to rejsende, hvis astralskib blev angrebet af githyanki og sidenhen sprang i luften. De var på vej til Stjernernes Spil i Feriget, og ønskede hjælp med at komme dertil - hvis gruppen ønskede det, ville de endda sørge for invitationer til gruppen. Det takkede flere gruppemedlemmer ja til. Melissa havde dog en personlig samtale med Podaboo, hvor hun overbeviste quagganen om, at det var tid for ham til at tage tilbage til Tyria for at finde Ormazd - en del af Himlens Arsenal, som lå gemt dér, og som skulle bruges til at besejre Dragedronningen Tiamat. Podaboo tog hurtigt afsked med resten af gruppen og satte sejl mod sit hjem, vejledt af et stykke af Melissas kappe, som han satte på Flodsangens sejl.

Resten af gruppen satte derefter kurs mod en astralsplint, hvorigennem de sejlede videre igennem en særlig portal til Feriget. Her mødte de blandt andet Bjørns far Grimnir (der lod til at kende gruppen i forvejen) og Victor Helmsway. På vej til Stjernernes Spil fik de desuden øje på Elias Alastai (en af herskerne af Koralhoffet), Kaptajn Sotlan, og en masse andre fevæsener.

Umiddelbart inden gruppen begav sig ind til den inderste samlingssal, hvor de ville være nødt til at overbevise udsendingene fra et hof til at lade gruppen konkurrere på hoffets vegne, opdagede de, at de ville være nødt til først at lade sig præsentere for en herold, der så ville annoncere deres identitet. Og ud fra flere af gruppemedlemmernes forståelser for, hvordan fortællinger har magt i Feriget, ville disse præsentationer have betydningsfulde følger...

Forberedelse

Jeg vil anbefale de af jer, som ikke i forvejen har erfaring med the Feywild, at gå ind på dette indlæg. Det indeholder blandt andet en playlist med tilhørende kommentarer, som beskriver Feriget ud fra hvad i allerede kender til. Der er også beskrivelser af de forskellige hoffer.



Hvis i har tid, kan jeg anbefale at se følgende film som forberedelse:

  • Labyrinth (1986)
  • Strange Magic (2015)
  • Hellboy 2: The Golden Army (2008)


Her er lidt billeder af fevæsener:
Firbolger - kæmper fra Feriget. Grimnir lod til at være en af disse.
Adelige eladrin.

 
 
Nymfer af forskellige årstider.
Den kvindelige ærkefe der repræsenterer Vinterhoffet ved Stjernernes Spil.
Pixie (eller "pyske").
En korred og en leprechaun.
Spriggan (eller "rødhue").

Yuki-onna.
Hippocamp (eller "havhest).

Fey Favor

Ligesom jeg tidligere har implementeret særlige regler for forskellige områder, gælder der særlige regler for at interagere med omverdenen i the Feywild. Hvad der lader til at være den naturlige verden er nemlig så tæt sammenblandet med de adelige hoffer, at en person med indflydelse i hofferne også har indflydelse på verden selv. Naturkræfterne har for længe siden svoret deres alliance til bestemte ærkefeer, og i kan benytte disse relationer hvis i selv enten deler værdisæt med sådanne ærkefeer eller ganske enkelt har et godt forhold til dem.

Et godt eksempel på hvordan fey favor fungerer på er, når helten i et eventyr får hjælp af talende dyr eller træer, personificeringer af naturkræfter, eller abstrakte koncepter.

Her følger hver karakters favor points indtil videre:

Favor points
Sommer
Vinter
Grønne
Tusmørke
Koral
Adran
4 (fey)
2

1
1

Dak
4 (Sommer)
2
1

1

Gray
3
1
1


1
Luna
4 (fey)


1
1
2
Victor
3
1


1
1
Walnan
3
1


2


Favor points

  • En normal karakter har 3 favor points (1 per tier).
  • En karakter, der er (eller har tilbragt en stor del af sit liv som) fey, har yderligere +1.
  • En karakter der har tjent et eller flere hoffer kan få op til +3.
  • Når man første gang får favor points, kan man vælge at flytte et enkelt point fra et sted til et andet - men det kræver en meget god forklaring!


Favor check

  • I begyndelsen af hver session skal hver spiller slå 1d6 for hvert point deres karakter har i hvert hof. Man noterer alle 5ere og 6ere ud for det pågældende hof.
    • Hvis man ikke har slået nogle 5ere eller 6ere, og ønsker hjælp fra et bestemt hof, kan man 1 gang per session slå igen for et enkelt hof.
    • Hjælpen behøver ikke at være fra personer eller væsener fra hoffet - nogle gang give bedre mening at få hjælp fra de naturkræfter, som hoffet symboliserer.
  • 5 eller 6 betyder, at det er muligt at påkalde hjælp fra det givne hof - men 5 betyder hjælp på bekostning (en handel).
  • Hver 5er eller 6er kan bruges 1 gang, kan kun bruges begrænset direkte til kamp (fx reroll), og ellers primært til historie/plot.
    • Fx vil et hof ikke hjælpe med noget så simpelt som "skad min fjende", men vil sagtens kunne overkomme udfordringer såsom en brusende flod eller en låst dør.
  • Når man påkalder sig hjælp fra et hof, skal man selv beskrive hvordan man forestiller sig, at hjælpen opstår.
    • DM retter derefter til.

Jeg printer favor sheets ud næste gang, som i kan udfylde undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar