torsdag den 21. januar 2016

Råd & Retningslinjer

EDIT: Fremover slår vi initiative i begyndelsen af hver session, medmindre man fortsætter en kamp fra tidligere. Så opstår der færre problemer med at flytte rundt når man kommer i kamp. Her er initiative-rækkefølgen fra den nuværende kamp:


Selv om jeg har justeret de typer af fjender, jeg sender imod jer, tog kampen sidste gang ret lang tid (også for en "boss"-kamp). Der er begrænsninger for, hvor meget jeg kan gøre, når jeg kun er 1 ud af gennemsnitligt 9 involverede personer i spillet - derfor vil jeg gerne have, at i alle overvejer nogle punkter.

I den anden ende af ligningen forsøger jeg selvfølgelig stadig altid at skabe en bedre oplevelse, ved fx at beskrive situationer bedre, stille jer over for interessante scenarier og udfordringer, og vise, at jeres valg, succeser og fiaskoer har konsekvenser for resten af multiverset.

Vær til stede

  • Planlæg handlinger før din tur begynder.
    • Læg også backup-planer i tilfælde af, at din primære plan ikke bliver relevant.
    • Spørg gerne andre til råds før en handling, for at finde ud af, om det vil fungere. Ingen har lyst til at spilde ressourcer.
  • Hvis du ikke er til stede, når din tur begynder, styrer jeg din karakter, og jeg bruger kun at-wills.
  • Vær opmærksom selv når det ikke er din tur.
    • Bordet fanger på immediate actions, zoner, effekter, etc.
    • Fjender kan have mere lyst til at angribe en karakter, hvis spilleren er uopmærksom.

Vær klog

  • Kommunikér med andre i gruppen. I har alle ansvaret for gruppens succes, og hvis én person gør noget forkert, vender det tilbage til jer alle.
    • Viden er magt, og magt kræver ansvar, så viden kræver ansvar.
  • Lær din karakter at kende.
    • Du har selv et ansvar for at du ved, hvad din karakter er i stand til.
    • Ved at tage noter, klippe power cards ud og organisere dem, og læse din karakters evner igennem før du begynder at spille, er du langt bedre udstyret til at spille din karakter.
  • I har langt lettere ved at overkomme udfordringer, hvis i takler dem sammen.
    • Især når det kommer til stærkere fjender vil i ofte opleve, at jeres angreb er mindre effektive (fx i form af modstandsdygtighed over for conditions), men koordinerede angreb vil kunne overkomme mange af den slags udfordringer.
      • Eksempel: Sidste session kom i op imod Cedrim, en eladrin velsignet med elementale kræfter, som havde en evne, der tillod ham at fjerne en enkelt effekt fra ham selv i begyndelsen af hver af hans ture. For at få en effekt til at blive hængende på ham blev man altså nødt til at bruge mere end én effekt per runde - hvilket er så godt som umuligt i det lange løb hvis man ikke arbejder sammen.

Vær kreativ

  • Overvej handlinger ud over hvad der står på jeres kort. Kreative handlinger belønnes med Drama Cards.
    • Retningslinjer
      • Jo mere begrænsede ressourcer man bruger, jo større er sandsynligheden for succes/jo mere effektiv er handlingen.
    • Eksempler
      • En karakter er frosset til (restrained), og en Dragonborn bruger sit Dragon Breath (fire) til at give karakteren et gratis saving throw imod effekten (og noget fire damage).
      • En karakter er grabbed, og man slår på den kropsdel, som væsenet bruger til at grabbe med, for at give karakteren et gratis escape check.
      • Man bruger en decanter of endless water sammen med en Fire-evne til at skabe damp, eller sammen med en Cold-evne for at lave en midlertidig søjle/bro af is, eller for at gøre terrænet glat.
        • En encounter power vil få en sådan konstruktion til at vare længere, og en daily power vil virke endnu længere.
      • Man kæmper imod en Beholder, og vælger at sigte efter en af dens øjenstilke. Hvis man rammer, og giver nok skade (25% af dens max hp?), kan man hugge stilken helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar