søndag den 7. februar 2016

Opsummering + evaluering af 6/2 2016

Opsummering

Vi besluttede os for at afprøve de nye regler for resistance og advantage/disadvantage, som jeg foreslog.

Tema:


Derefter fik gruppen belønninger for at have hjulpet Zerlanna med ikke bare at finde hendes tabte drage, Nissir, men også med at redde verden fra en invasion af kuldevæsener, med den kolde tarrasque i spidsen.

Zerlanna vandt kontrol over domænet da Cedrim døde. Domænet hedder Nivalir, og Zerlanna er nu på vej til at gøre det til et mere lyst og behageligt sted. Hvis gruppen fremover har brug for et sted at hvile, har de altid mulighed for at tage til Nivalir.

Fælles belønninger:

5 Shinaelestra Chalices of Fellowship (inkl. de to som Podaboo fik lavet ekstra)

1 Blizzard Spire
I mangler stadig at finde ud af, hvordan spiret skal tilkobles jeres skib.

Jeres skib er nu udstyret med et laboratorium, som i kan bruge til at fremstille og ændre magiske genstande, og det blev allerede taget i brug i går, da i besluttede jer for at lave nogle figurines of wondrous power (linket fører til regler for tingene. TL;DR: De varer 8 timer og befales med minor actions).






Elveren Elamar (en ruesti fra Arvandor, der var blevet sendt ud af Corellon for at finde ud af, hvad der var under opsejling, og som nu er kontaktperson mellem Arvandor og Nivalir) informerede gruppen om, at de kunne anse sig selv som venner af lysets planer, og at de ville blive taget seriøst fremover, hvis de bad om hjælp i fx Hestavar eller Arvandor.

Evaluering

Efter at have afprøvet det, synes jeg ikke, at advantage/disadvantage fungerer så fantastisk godt sammen med skill checks. Jeg foreslår derfor, at man begrænser advantage/disadvantage til at ramme væsener i kamp (medmindre noget specifikt giver muligheden for at slå to gange, fx Guidance of the Past).

Derudover virker det for besværligt at holde styr på "defensiv" advantage, og bonusser til defenses varierer ofte for meget til at det giver mening. Et eksempel på dette er, at Mirror Images faktisk bliver dårligere end Blur med det nye system.

Derfor tænker jeg, at man udelukkende finder ud af advantage/disadvantage ud fra følgende to kriterier:
  1. Combat advantage.
  2. -2 eller mere til at ramme, med undtagelse af cover/superior cover.
På denne måde giver det stadig mening at bruge Mirror Images frem for Blur, usynlighed giver stadig disadvantage for fjender og advantage til én selv, og man behøver at lave mindre matematik for at finde ud af, om man har advantage eller ej, siden man kun behøver at spørge "Har du combat advantage? Har du minus til at ramme?"

Eksempler på ting, som i har adgang til nu, der vil give jer advantage på angreb:
  • Flanking
  • Dazed condition
  • Restrained condition
  • Phantasmal Assault
Eksempler på ting, som i har adgang til nu, der vil give jeres fjender disadvantage på angreb:
  • Restrained condition
  • Psychic Lock
  • Marked condition
Eksempler på ting, som i har adgang til nu, der giver jeres fjender advantage på angreb:
  • Brash Assault
Dette betyder også, at vi går væk fra forslaget om, at man har disadvantage i stedet for at provokere opportunity attacks, hvis man laver ranged/area attacks i nærkamp. Det vil gøre systemet meget mere simpelt, men bevare de vigtigste punkter, og de største fordele ved at tænke sig om i kamp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar