lørdag den 12. september 2015

Opsummering for 12/9 2015 + Nyt Crafting-system!

Opsummering

Opdatering: Reglerne for kamp mellem skibe i astralhavet findes her: http://hnsdnd.blogspot.dk/2015/09/regler-for-kamp-mellem-skibe-i.html

Gruppen dukkede op i astralhavet, hvor de hurtigt blev angrebet af githyanki - både fra et skib (som lod til at være stjålet og voldsomt modificeret) og fra undersiden af skroget på deres eget skib.

Efter en intens kamp var dækket og skroget på Mark II dækket til med lig (inkl. Sapristi) og døende folk - og en warforged, der dukkede op i begyndelsen af kampen, råbte "OVERRASKELSE" og faldt forover. Men det fjendtlige githyankiskib var dog ubemandet, efter den sidste psion blev dræbt af en illusionsformular fra Tar.

... Så dukkede yderligere 5 fjendtlige skibe op - 3 af samme type som det første, og 2 større skibe, der tydeligt var fremstillet af githyanki (og ikke blot stjålet og modificeret).

Mark II satte kurs væk fra skibene, men selv med fuld fart kunne de ikke slippe væk, da githyankiernes magiske ror tillod dem at sejle en tredjedel hurtigere end Mark II med ekstra kraft til roret.

En githyankipirat hopper fra sit skib imod Mark 2, men midt i luften bliver den ramt af en blå stråle affyret fra en nærliggende sølvtåge. Githyankien dækkes øjeblikkeligt af et lag af rimfrost, og svæver videre i luften i samme stilling.

Det er som om der løftes et slør fra sølvtågen, og der flyver nu hvad der ser ud til at være en 80 meter lang grøn sommerfugl, men med store, grønne vinger, der sidder forkert - kroppen er vandret imens vingerne er lodrette. Vingerne er lige så lange som kroppen, men lader til at hænge stille i luften.
Efter at i har vænnet jer til synet et øjeblik, lægger i mærke til, at hvad der ser ud til at være sommerfuglens hoved i virkeligheden er forenden af et skib. Elvere i sølvfarvede uniformer kan ses både på de åbne dæk og igennem sommerfuglens halvgennemsigtige øjne.

Magiske stråler i forskellige farver lyser ud af øjnene i retning af githyankierne. De tre nærliggende skibe med githyanki forsøger at ændre kurs, men ikke før elvere i små tårne bag på sommerfugleskibet påkalder enorme spindelvæv, der vikler sig om to af skibene. Det tredje skib når at ændre kurs hurtigere, og slipper længere væk inden det kan blive indhentet. Omkring 100 meter væk fra både Mark II og sommerfugleskibet oplyser et stærkt lysglimt området omkring githyankiskibet, hvorefter det forsvinder. De to større githyankiskibe længere væk lader også til at være forsvundet på samme måde.

Sommerfugleskibet standser omkring 20 meter fra Mark II. Omkring jer lyder en elvisk stemme: "Dette er det kejserlige arvandoriske stjerneskib Lassalagos. Giv jer til kende øjeblikkeligt."

(De af jer, der forstår elvisk, ved, at "Lassalagos" betyder noget i stil med "Bladet på Vinden".)

Billeder af en elvisk Man-o-War (samme type som Lassalagos):


Opdateringer

Jeg har tilføjet et link til mit opslag, som indeholder hjælp til rollespil, og kan lige så godt også skrive det her: http://imgur.com/gallery/WbelP

Crafting

Som jeg har nævnt tidligere, synes jeg ikke godt om D&D 4e's indbyggede crafting-system - det er i bund og grund ikke andet end muligheden for at "købe" bestemte common items overalt. Af den årsag vil jeg her foreslå et nyt crafting-system - der både fungerer med crafting af consumables (alchemy, potions) og permanente magic items, og er en udvidelse af det system jeg tidligere har lavet til alkymistiske eksperimenter.

Der findes i crafting-systemet her en række substanser (repræsenteret med nogle af de WoW-kort, som jeg fik samlet ind sidste gang), som man kan indsamle fra magiske ingredienser, og bruge til at lave både midlertidige magiske items (alchamical items og potions) og permanente magic items (våben, rustning, wondrous items, etc.).

Fra begyndelsen af vil man kunne producere alle common items (man har "opskrifterne" på alle common items), men man kan også eksperimentere med substanser - igen, både for at lave consumables og permanente magic items.

Hvis i noterer, hvordan i fremstiller bestemte items, vil i senere kunne producere dem igen med samme ingredienser. I kan desuden finde opskrifter på items på jeres eventyr.

Dette er alt sammen noget jeg har fundet på i løbet af sidste uge - hvis i har nogen kommentarer, tanker, etc. om det, må i meget gerne skrive til mig om det.

Typer af kort:
Substans
Kort
Primære skills
Sekundære skills
Air
Aria Primordiale
Arcana
Nature
Earth
Terra Primordiale
Arcana
Nature
Fire
Fuoco Primordiale
Arcana
Nature
Water
Acqua Primordiale
Arcana
Nature
Divine
Abisso Primordiale
Religion
Heal
Arcane
Mana Primordiale
Arcana

Primal
Vita Primordiale
Heal
Nature
Shadow
Tessuto Fatato
Arcana
Religion
Aberrant
Barra di Eternio
Dungeoneering
Arcana
Silver
Barra di Adamantite Temprata
Thievery
Nature, Religion
Iron
Barra di Khorio
Nature, Thievery



Ingredienser i verden
  • Nogle særlige ingredienser i verden indeholder en form for latent magi, som kan tæmmes og bruges til alkymi og konstruktion af magiske genstande.
  • Meta: Ingredienser kræver en udfordring af en eller anden art at opnå:
    • Dele af væsener kræver fx enten kamp eller en form for interaktion (evt. køb).
    • Naturlige forekomster er ofte enten bevogtede eller krævende at nå frem til (så de kræver skill checks).
    • Kreativitet og godt rollespil er i sig selv forsøg på at klare sådanne udfordringer - så det er lettere at indsamle ingredienser, hvis i selv tager initiativ til det (selv om der ikke altid er gyldige ingredienser i et område).
  • Som retningslinje findes kun få substanser i et givent område, eftersom de har en naturlig tendens til koncentration - og de findes kun i ekstraordinære væsener, planter, klippeformationer og lignende. At udvinde ingredienser kræver desuden oftest et Hard DC skill check (af væsenets eller udfordringens level). Generelt gælder følgende retningslinjer for relevante ingredienser:
Tier
Secondary role
Ingrediens
Substanser per ingrediens
Heroic
Minion
1
0,25
Heroic
Standard
1
1
Heroic
Elite
1-2
1-1,5
Heroic
Solo
3-6
1-2
Paragon
Minion
1
0,5
Paragon
Standard
1
1,5
Paragon
Elite
2-3
1,5-2
Paragon
Solo
3-6
3-4
Epic
Minion
1
0,75
Epic
Standard
1
2
Epic
Elite
3-4
2-2,5
Epic
Solo
4-8
3,5-4,5


Langsigtet brug: Udvinding af substanser
  • Hvis man ønsker kun at udvinde substanser fra en ingrediens, skal man først vælge en skill, som man udvinder baseret på. Man slår et skill check, og dividerer resultatet med 5.
    • En substans, der er primært relateret til éns skill check, koster 1 substans at tage.
    • En substans, der er sekundæret relateret til éns skill check, koster 2 substanser at tage.
  • Når man er færdig med at udvinde substanser til brug i alkymistiske eksperimenter, kan man vælge at opbevare nogle af de overskydende substanser. Man slår endnu et skill check, og dividerer resultatet med 10.
    • En substans, der er primært relateret til éns skill check, koster 1 substans at tage.
    • En substans, der er sekundæret relateret til éns skill check, koster 2 substanser at tage. 
  • Sådanne substanser opbevares til brug som baser i senere eksperimenter. De opbevares i en lille beholder, såsom en flaske eller et reagensglas.
  • Substanser er dog ustabile, og forsvinder med tiden hvis ikke de stabiliseres i en item. Hver gang man stiger level, mister man halvdelen af sine opbevarede substanser (rundet ned).


Kortvarig brug: Alkymistiske eksperimenter
  • Fordelen ved at bruge mange ingredienser er, at man har større kontrol over det endelige resultat.
  • Hvert komponent tilføjer 1+ substanser (kort) til en bunke
  • Når man vil indlede et eksperiment, blander man en række ingredienser.
    • Man vælger på forhånd 1 kort som base for eksperimentet. Dette skal komme fra de opbevarede substanser, som alkymisten har udvundet tidligere.
    • Man trækker et tilfældigt kort fra bunken.
    • Man slår et skill check - enten Arcana, Dungeoneering, Heal, Nature eller Religion. Man dividerer resultatet med 10, og trækker så mange ekstra kort fra bunken (fx trækker man 3 kort hvis man slår 36).
  • Resultatet af eksperimentet afhænger af kortene, som man har trukket.
    • Det præcise resultat afgøres af en samtale mellem alkymisten og DM.
    • Generelle retningslinjer:
      • De skills, der er relateret til substanserne, bør være repræsenteret i den endelige item - ikke nødvendigvis alle på én gang, men i hvert fald de dominerende skills.
      • Dominerende elementer bør være repræsenteret i form af damage types eller lignende.
      • Dominerende power source keywords og materialer bør være repræsenteret i form af koncepter og effekter.
      • Bestemte typer alchemical items har bestemte traditionelle ingredienser
        • Volatiles bør primært bestå af et element, og sekundært af iron
          • Alchemist's Spark bør primært bestå af air og sekundært af iron
        • Oils bør primært bestå af iron, og sekundært af et element eller power source keyword
          • Keen Oil bør primært bestå af Iron og sekundært af air eller earth
        • Poisons bør primært bestå af primal eller shadow
          • Aboleth Slime bør bestå af primal og aberrant
        • Curatives bør primært bestå af divine eller primal
          • Herbal Poultice bør bestå af primal og earth
        • Andre ting består af hvad end der passer bedst
          • Sovereign Glue bør bestå af earth og water, muligvis arcane
          • Violet Phosphor bør bestå af fire og primal


Alternativ brug: Almindelig crafting
  • Hver substans kan bruges til at betale for en del af en permanent magic genstand. Man kan bruge opbevarede substanser, som man allerede har på sig, og man kan også udvinde substanser særligt til dette ritual.
    • Hver frisk substans, som man bruger, reducerer prisen på genstanden med lige så meget som en consumable af crafterens level ville koste (på level 15+ betyder dette, at man skal bruge 25 substanser for at lave en magic item af eget level).
    • Hver substans, som man har opbevaret fra før craftingen gik i gang, betaler for halvt så meget som en consumable af crafterens level ville koste (på level 15+ betyder dette, at man skal bruge 50 substanser for at lave en magic item af eget level).
  • Eksempler
    • Pelaurum Armor kræver substanserne fire, divine, silver og iron.

Damage types og deres associationer
Type
Primære association
Sekundære association
Acid
Earth
Fire
Cold
Water
Air
Fire
Fire
Air
Force
Arcane
Air eller Earth
Lightning
Air
Fire
Necrotic
Shadow
Arcane
Psychic
Aberrant
Arcane
Radiant
Aberrant eller Divine
Arcane
Thunder
Air
Earth

Priser og enhancement bonuses på items efter level:
Level
Bonus
Permanent Item price
Consumable Item price
1
1
360
20
2
1
520
25
3
1
680
30
4
1
840
40
5
1
1000
50
6
2
1800
75
7
2
2600
100
8
2
3400
125
9
2
4200
160
10
2
5000
200
11
3
9000
350
12
3
13000
500
13
3
17000
650
14
3
21000
800
15
3
25000
1000
16
4
45000
1800
17
4
65000
2600
18
4
85000
3400
19
4
105000
4200
20
4
125000
5000
21
5
225000
9000
22
5
325000
13000
23
5
425000
17000
24
5
525000
21000
25
5
625000
25000
26
6
1125000
45000
27
6
1625000
65000
28
6
2125000
85000
29
6
2625000
105000
30
6
3125000
125000

Ingen kommentarer:

Send en kommentar